Engstelig for julebordet?

Julebordssesongen er i gang og med dette følger ofte mye alkohol, alt for høy skjørtekant og fylleangst. Men ikke engst deg, her er 10 julebordvettsregler du burde følge.

 

  1. Legg ikke ut på langtur uten trening.

Før du begir deg ut på julebord burde du ha trent på forhånd. Drikk alkohol et par helger på forhånd slik at du er forberedt, da tåler du mer. Ikke spis for mye på dagen, da har du mer plass i magen. Bruk riktig utstyr som sko og yttertøy, på denne måten holder du lengre uten å bli kald eller få vondt i føttene. Dersom dere jenter ønsker å bruke pumps, men sliter å gå med det. Tren på forhånd! Det er lite pent å se jenter med høye sko uten å kunne gå på dem.

  1. Meld fra hvor du går

Det er alltid viktig å fortelle noen hvor du går av ulike årsaker. Den ene årsaken er at du kan oppfattes som kjip dersom du plutselig forsvinner. Den andre årsaken er at dersom du ikke ender opp riktig sted, vil det bli lettere å sende ut et letemannskap etter deg.

  1. Vis respekt for været og værmeldingene

Uansett værmelding bør du være forberedt på hva som venter deg. Selv om værmeldingen ikke viser regn, gå aldri uten paraply. Dersom gradestokken ikke viser kulde i været, husk at vinden ligger alltid på lur og sniker seg frem når du er klar for hjemreisen. Kle deg godt og hold på hatten.

  1. Lytt til erfarne festfolk

Av og til kan det være godt å få litt tips fra erfarne julebordgjengangere. De har ofte nyttige råd om alt fra hva du skal velge å spise til hvordan velge riktig ”dansemoves” senere på kvelden. Lytt til det de har å si, og vurdere nøye hvilke tips du skal overholde. Det vil også være en fordel å overveie hvem du søker tips fra. Ikke velg de som ender opp med å henge i lysekronen hvert julebord, (med mindre dette er målsetningen da, så klart).

  1. Vend i tide, det er ingen skam å snu

Dette er en svært viktig regel, for det er virkelig ingen skam å snu dersom alkoholinntaket har tatt overhånd. Ved å vende i tide vil fylleangsten muligens være litt mindre dagen etter. I tillegg kan du ha unngått særdeles pinlige situasjoner som kunne ha oppstått dersom du hadde blitt værende.

  1. Spar på kreftene og grav deg ned om nødvendig

Dersom du merker underveis at alkoholen og maten gjør deg sliten, ta en pause og hvil litt. Det er ingen skam å ta en liten powernap under julebordet, så lenge ingen oppdager det. Ta deg en litt lengre tid på toalettet eller finn deg en sofa som ser comfy ut. Dersom du er såpass sliten at du nesten sovner, gå hjem og grav deg ned i dynen om nødvendig. Det er ingen skam, men derimot en god avslutning etter et festmåltid.

  1. Alltid husk, du vil ikke få lønnsøkning

Dersom julebord med jobben står for tur, er det nødvendig å huske dette etter litt alkoholinntak. Er sjefen din full og uten hemninger vil hun/han trolig ha glemt praten dagen etter. Er det derimot du som er full, bare la det vær. Det er aldri en god idé og spørre om lønnsøkning under et julebord.

  1. Kle deg riktig

Først og fremst vil jeg påpeke at slipset skal henge rundt halsen, ikke være knytt rundt hodet. Det funger sjeldent. Videre er det lite kult å ha på seg såpass kort kjole eller skjørt slik at alle kan se rumpa di. Dette vil være pinlig for både deg og de andre når tiden til å danse på bordet er kommet. Videre burde du tenke at man er sjeldent overdressed på et julebord. Husk, det er ingen skam å glitre! Viktigste av alt er det at du tar på deg det du føler deg komfortabel i, og tilfører en dash selvtillit.

  1. Dropp negative diskusjoner

Under et julebord er det ofte god stemning, og negative diskusjoner vil gjerne mottas dårlig. Hold deg til lette samtaleemner, gjerne kjør på med en god vits. Uthengig av de som ikke kunne delta på julebordet kommer under denne regelen. Det er aldri greit å baksnakke, og ha i bakhodet at de vil sannsynligvis få høre kommentarene fra noen som overhørte samtalen.

  1. Det er lov å drikke alkoholfrie enheter

Til slutt vil jeg komme en svært viktig regel, nemlig at det er ingen skam å drikke alkoholfritt. Du vil få med deg alt som folk helst ønsker du skal glemme og selv våkne uten fylleangst. I tilegg vil du vil føle deg flott og på topp dagen etter.

 

Author: Benedicte Lynum