Lofoten, Norge: En landskapsfotografs drøm

På grunn av noen få banebrytende opplevelser har Lofoten-øyene blitt en vintermagnet for landskapsfotografer. Lyset har skapt denne nye pilegrimsreisen. Og februar er høysesong.

Måneden begynner med 5 timer dagslys og slutter med 10. Solbuen er lav og har potensial til å kaste intenst lys store deler av dagen. Bland dette vinterlyset med landskap med takkede, snødekte topper som brått lukker en skjærgård befolket av fiskerøyene, og du vil bli presentert med uendelige komposisjonsmuligheter. Fargede cabanas ved vannkanten (eller “rorbuer”) gir et ekstra spesielt preg. Det er nesten som om Lofoten ble skapt av Pixar for landskapsfotografer. Imidlertid beholder Lofoten i stor grad sine funksjonelle fiskerøtter.

Utenfor Norge innebærer et besøk i Lofoten tre flyreiser: til Oslo, fra Oslo til Bodø og kort propellhopp fra fastlands-Norge til Leknes. Det er en lang dag, så når vi ankom den lille, uformelle flyplassen, var det en lettelse at leierepresentanten hadde en kunde og en bil. De satte oss i en jeep, parkert rett utenfor terminalbygningen. Ikke langt på vei til vår første destinasjon Hamnoy samlet vi krefter til å skyve en vogn gjennom REMO1000-supermarkedet. 45 minutters kjøretur senere pakket vi ut i den mest hjemmekoselige tømmerhytta eller “rorbuer” man kan forestille seg, delvis plassert på stylter ved vannkanten under den truende tilstedeværelsen av Festhelltinden Mountain. Uten tvil det mest imponerende stedet jeg noensinne har oppholdt seg.

Hamnoy Long

Den korte (10 km) strekningen med smal vei mellom Hamnoy Bridge og A (uttales Oir) er utvilsomt et av de mest forbløffende vakre stedene på jorden. Fotografisk tillater 3 netter en liten riper i overflaten. Byen A er i stor grad stengt for turister i februar. Du kan tilbringe en dag med å fotografere rorbueren som huler ut havnen her. Men vi var på jakt etter utsikt over fjerne topper, kyststeiner og et virvlende hav. Opprinnelig kunne jeg ikke finne stedet, men en nærmere inspeksjon av Google maps førte oss til campingplassen og en smal sti som fører til den steinete fjæra. Tunge skyer og snø forsterket scenen, og havet virvlet rasende mot føttene mine. Jeg kom veldig fornøyd med bildene tatt på kameraet, men hjemme virket de statiske og livløse, helt motsatt av min tid der.

READ  MINI John Cooper Works Clubman besøker julenissen i finsk Lappland
Når natten går ned

Skyer og snø falt da vi kjørte tilbake til Hamnoy. Han hadde lagt merke til to rorbuer på vei som hadde fotografisk potensiale, men han håpet å komme tilbake mot slutten av den blå timen. Lysene tennes på utsiden mens mørke skyer oversvømte fjellene. Glad med bildet, kom jeg tilbake om kvelden.

Det snødde lett hele natten. Morgenskuddet mot Hamnoy var tøft: hvitt og mørkt. Jeg hadde sett gode bilder tatt under broen, men hadde glemt å våge meg der. Frem til Sakrisoy.

Sakrisoy

Himmelen var tung og grublet da jeg forhandlet meg gjennom den tykke snøen til den milde bakken med utsikt over øya. En forgrunn er ikke nødvendig her per se, men jeg brukte de 3 halsene i nederste venstre tredjedel for å kompensere. De blå fargene på himmelen kontrasterer mykt med topasfargene i vannet. Gledet meg igjen, men været var i ferd med å endre seg resten av turen. Fryktet blå himmel, faktisk blå.

Skagsanden Beach (med den nærliggende røde kirken) er en av de nærmeste og mest tilgjengelige nordvendte strendene til Hamnoy. Ettermiddagshimmelen var klar og en iskald vind blåste sand i luften, noe som gjorde det vanskelig å sette opp stativ, kamera og filtre. Det tilstøtende fjellet er et perfekt bakteppe, og dets refleksjoner i vannet gir lite annet å tenke på mens du komponerer et bilde.

Uansett hvor spesielt et sted er, kompenserer ingenting for lite lys. I ettertid burde vi ha bodd her for solnedgang, men på den annen side er det en trang det er vanskelig å motstå å oppdage nye steder på en tur som dette. Vi la ikke bilen igjen på strendene i Myrland eller Storsandnes, da lyset var så lite tiltalende.

Den siste natten på Eliassen Rorbuer kjørte jeg den korte avstanden til en parkeringsplass på siden av veien i Toppoy med utsikt over Ostind og ventet og ventet litt til. Aurora-aktiviteten ble spådd å være lav, og dette ble bekreftet av de svake grønne vasker på himmelen over den imponerende toppen. Rett før klokka 1 økte aktiviteten, sentrert på toppen av Ostind. Et enkelt bilde, men en av favorittene mine fra turen.

READ  Spill sjakk med kamerautstyr i denne norske kamerabutikken
Ostind Aurora

Før jeg dro til Ballstad den andre halvdelen av turen, ble jeg med mange andre fotografer ved hovedutsikten over Reine mens soloppgangen kastet en subtil glød over toppene. Utsikten var fantastisk, men opplevelsen av å stå ansikt til ansikt, stativ til stativ, minnet meg om den sjeldne ristingen av fugler som jeg har holdt meg borte fra i mange år. Så jeg tok injeksjonen, gikk tilbake til frokosten, pakket sekkene mine og lurte på hvor 3 dager hadde forsvunnet.

Reine går opp

Lyse solskinnsdager og klare netter mens kvartmånen vokste, gjorde fotografering på dagtid frustrerende og førte forventningen om daggry om natten. Utfordringen med en slik tur er å holde seg våken! Den første morgenen kjørte jeg den 25 minutter lange kjøreturen fra daggry fra Ballstad til Haukland Beach.

En svak oransje fargetone i horisonten ga en liten motvekt til det blå reflektert i havet og fjellene som dekket den lille bukten. En delvis frossen bekk ga en hovedlinje. Jeg frøs stativet mitt på plass, og beina ville ikke spres resten av morgenen! En annen fare for fotografering ved disse temperaturene er at iPhones også fryser når de utsettes for kulde, så begrenset video ble tatt for referanse. Dessuten gikk jeg tom for vann, flasken jeg hadde med frøs, og da jeg kom tilbake til bilen (2 timer), frøs også en flaske i varmen på passasjersetet!

Frysende soloppgang (Lofoten, Norge)

En imponerende tunnel forbinder Haukland med Uttakleiv-stranden, og jeg besøkte et kort besøk her. Temperaturen falt igjen, og da de våte hanskene begynte å fryse på hendene mine, ble jeg tvunget til å løpe tilbake til bilen og klappet rasende. Hjemme igjen. Vi tilbrakte de andre 3 nettene på Hemmingsgodden Lodge, Ballstad. Anna, verten vår, la en hel filetert torsk i en pen pappeske på dørstokken. Ingen kjøleskap nødvendig? Ettermiddagen tok oss til Unstad surfestrand og sikkert var vannet fullt av hardføre sjeler da vi tok på oss 3 par med alt og fortsatt frøs. Jeg fant en sammensetning med avrundede steinblokker som førte omtrent til hvor solen var forventet å gå ned: ved foten av det mektige vestlige fjellet. Selv om parentesen var, var det dynamiske området overdreven: ideen hørtes bra ut, men sluttresultatet var dårlig nok. Hjemme for den posjerte torsken, en fin avslutning på nok en flott dag i Lofoten.

READ  Manchester United-nyheter da Solskjær snakker om Haaland, Grealishs krav og Klopps opptak til tittelen
Uttakleiv solnedgang

Auroralvarselet for den kvelden var lavt, en tidlig natt ringte han, men klokka 10.30 ble det utstedt en mindre solstormvarsel. En rask sjekk utenfor, og vi bestemte oss for å ta turen tilbake til Uttakleiv. Det var 1:30 før vi dro, og vi ble behandlet med et lysshow som vi aldri vil glemme.

Da dagen etter var solfylt, kjørte vi den utrolig vakre kjøreturen fra Ballstad til Henningsvær, og stoppet nå og da. Turen vår tok slutt, bortsett fra en natt i Oslo. Som med hver tur er litt flaks, godt og vondt, etterpåklokskapen og bilder som aldri samsvarer med forventningene i vesken på vei hjem, men minner – ingenting kan matche gode fortidsminner. Fasjonabelt.

Ser Aurora

P.S. Hvis du likte denne artikkelen og bildene mine, kan du vurdere abonnerer på YouTube-kanalen min!

om forfatteren: Jimmy Mc Donnell er en landskaps- og dyrelivsfotograf fra Co Wicklow, Irland, med en varig lidenskap for å ta bilder som gjenspeiler skjønnheten i den naturlige verden. Meningene som uttrykkes i denne artikkelen tilhører utelukkende forfatteren. Du finner mer av Mc Donnells arbeid på din nettside Y Youtube. Denne artikkelen ble også publisert her.